Ongelijke of losse stoeptegels, uitstekende boomwortels, te hoge stoepranden of gaten in de weg. Herkent u dit in uw wijk? Onveilige situaties in de buurt zorgen ervoor dat ouderen minder vaak of zelfs niet meer buiten komen.
Dat is begrijpelijk want niemand wil de kans op een val vergroten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom is het belangrijk dat onveilige situaties gemeld worden. Signaleert u zo’n situatie en wilt u melding maken? U kunt direct contact opnemen met de gemeente, maar het kan nog gemakkelijker via de Verbeterdebuurt app en website. Zo vergroot u uw eigen veiligheid en die van uw buren.
Snel en eenvoudig een melding maken
Via Verbeterdebuurt kunt u eenvoudig een probleem of idee over de openbare ruimte toevoegen. Deze meldingen worden vervolgens doorgestuurd naar de gemeente. Voor u is dat de snelste manier en bovendien is het handig omdat meldingen worden verzameld. Het kan namelijk zomaar zijn dat er al meer meldingen zijn over het euvel dat u bent tegengekomen. U zet uw melding over de openbare ruimte letterlijk op de digitale kaart door het plaatsen van een rode punaise met een omschrijving van het probleem. Heeft u een smartphone bij u, dan is het aan te raden om gelijk een foto te maken van de oneffenheid. Deze stuurt u dan mee met de melding.
Meldingen maakt u via de Verbeterdebuurt website of via een app op uw smartphone. De app is gratis beschikbaar voor Android en iPhone. Hebt u niet echt een probleem, maar gewoon een goed en inspirerend idee om de buurt een beetje beter te maken? Ook dat kunt u op de kaart melden. In plaats van een rode punaise, plaatst u dan een geel lampje met een omschrijving van uw idee. Deel uw idee desnoods met buurtgenoten en laat hen ook melding maken. Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat er iets mee wordt gedaan! In het stappenplan leest u hoe u een melding over een probleem of idee doorgeeft via de website of de app.
Verbeter de buurt in Amsterdam
Alle meldingen worden direct doorgestuurd naar de gemeente. Als de melding ontvangen is, krijgt u als melder automatisch een bevestigingsmail. Hierin vindt u meer informatie over uw melding. Om extra overzicht te creëren, staat ook uw Verbeterdebuurt-meldingsnummer in de e-mail. De gemeente kan via haar eigen systeem de melding behandelen en afhandelen. De acties die zij nemen worden doorgestuurd naar het Verbeterdebuurt-systeem. Als uw melding is afgehandeld, staat er automatisch: “Deze melding is voor de gemeente afgehandeld. Dit betekent dat zij de melding heeft opgelost, of heeft toegekend aan een uitvoerende instantie die de melding verder zal behandelen.” Zo blijven u en andere geïnteresseerden op de hoogte van de status van de melding, en blijft de kaart up-to-date. Opgeloste meldingen worden op de kaart met een groen vlaggetje aangegeven.
10 tips om de buurt te verbeteren
Dankzij het online Verbeterdebuurt platform kunnen buurtbewoners echt meedoen om hun buurt een beetje beter te maken en eenvoudig meldingen doen. Maar wat kunt u nog meer doen voor een optimale leefomgeving en een goede sfeer in de buurt? Laat u inspireren door deze tips:
- Zoek gemeenschappelijke doelen
- Ondersteun anderen in de buurt waar u kan
- Maak iets moois van een ‘lelijke’ plek
- Geef elkaar zoveel mogelijk ruimte
- Organiseer eens in de zoveel tijd een gezamenlijke activiteit waar de buurt naar kan uitkijken
- Start een buurt WhatsApp groep
- Denk niet in problemen, maar in oplossingen
- Ga het gesprek aan
- Neem het pakketje van uw buurman of buurvrouw aan
- Deel uw meldingen of ideeën op Verbeterdebuurt met de rest van uw buren voor een gezamenlijk belang
Twijfel niet en start nu met het verbeteren van uw buurt!