Blijf langer zelfstandig en
voel u zeker

Merkt u dat u weleens moeite heeft met het opstaan uit een stoel? Verliest u regelmatig uw evenwicht? Met het Otago oefenprogramma verbetert u snel uw kracht en evenwicht waardoor de kans op vallen afneemt.

Het Otago oefenprogramma helpt u bij:

  • het verminderen van de kans op vallen
  • het verbeteren van kracht
  • het verbeteren van evenwicht
  • het verbeteren van herstelreacties
  • gemakkelijker opstaan
  • meer zelfvertrouwen om activiteiten uit te voeren
  • het verminderen van angst om naar buiten te gaan
  • het vergroten van kwaliteit van leven

Het geeft meer vertrouwen!

“De oefeningen van het Otago programma zijn duidelijk en de begeleiding is heel gestructureerd. Daardoor krijgen de deelnemers meer vertrouwen en kunnen zij thuis de oefeningen gemakkelijk herhalen.”

Elise van der Zon - Fysio-/oefentherapeut en Otago docent
Elise van der Zon profielfoto

Uw dagelijkse activiteiten met vertrouwen tegemoet

Zo lang mogelijk actief blijven en zelfstandig wonen, wie wil dat nou niet? Maar als u ouder wordt, is het goed mogelijk dat dagelijkse activiteiten lastiger worden. En misschien bent u al wel eens gevallen en daardoor angstig om nog iets zelf te doen of om naar buiten te gaan. Toch kunt u hier iets aan doen! Otago is een leuk en op maat gemaakt oefenprogramma waarbij u op een veilige en gestructureerde manier oefeningen doet om uw evenwicht en spierkracht te verbeteren. Het oefenprogramma zorgt ervoor dat u met meer vertrouwen beweegt in en om uw huis. De kans op vallen wordt daarmee een stuk kleiner.

Oefenprogramma op maat

Het programma bestaat uit een serie beenspierversterkende oefeningen die langzaamaan moeilijker worden. Daarnaast doet u evenwichtsoefeningen. De oefeningen zijn eenvoudig te doen en worden aan uw mogelijkheden aangepast. Naast de oefeningen die u met de instructeur doet, krijgt u oefeningen die u drie keer per week zelf thuis doet. Ook krijgt u een persoonlijk wandelschema om minimaal twee keer per week te wandelen. Het Otago oefenprogramma kunt u thuis onder begeleiding volgen of in kleine groepjes van 6 tot 8 deelnemers. Na afloop van het programma voelt u zich zekerder bij het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten.

 

Profielfoto Otago training

Ik ben veel zekerder

“Ik voel mij echt veel zekerder op de been. Ik merk dat ik minder angst heb om te vallen, makkelijker de trap op loop en een boodschapje haal. Ik vind het ook zo fijn dat er echt wordt gekeken naar wat ik persoonlijk aankan.”

De heer Smits (83) - deelnemer Otago oefenprogramma

Otago docenten

Het Otago oefenprogramma wordt gegeven door een gecertificeerde Otago instructeur. Hij of zij is bijvoorbeeld een fysiotherapeut of een Cesar of Mensendieck oefentherapeut en heeft een speciale Otago opleiding gevolgd. De docent begeleidt u op uw eigen niveau en in uw eigen tempo.

Otago of In Balans?

Het Otago oefenprogramma en de In Balans training hebben beiden als doel meer vertrouwen te krijgen in bewegen, maar zijn wel verschillend. Otago is vooral geschikt voor 80-plussers en ouderen die al eens zijn gevallen. De training wordt gegeven aan kleine groepen, maar de training kan ook individueel thuis gegeven worden. Verder zijn er minder bijeenkomsten dan bij In Balans, maar heeft u wel meer huiswerk. Bij In Balans is er altijd sprake van groepstrainingen. Het is met name geschikt voor 65-plussers die minstens 15 minuten kunnen lopen met of zonder hulpmiddel. De groepen zijn groter met 10 tot 15 deelnemers, en de trainingen vinden twee keer per week plaats. Twijfelt u of het Otago oefenprogramma of de In Balans training het beste voor u is? Neem dan gerust contact op met een Otago of In Balans trainer bij u in de buurt. Zij zullen u het juiste adviseren.

Wilt u ook graag uw onafhankelijkheid behouden? Zorg dan voor een actievere levensstijl en meld u aan voor een Otago training!

Onze partners

X