Redactie

Redactie

In gesprek met… Marion Russchen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Marion is fysiotherapeut in Amsterdam. Ze heeft veel ervaring met het behandelen van senioren. Maar zij is ook docent In Balans in Amsterdam Zuid.

We spraken met haar over haar werk, ervaring met senioren en haar passie voor mensen helpen beter in balans te blijven. Marion is een ervaren fysiotherapeut en specialist op het gebied van beter en makkelijker bewegen. Zij is zeer deskundig in het herkennen en verhelpen van klachten die de kans op vallen groter maken.

Langer zelfstandig blijven

De laatste jaren is ze zich ook meer gaan verdiepen in valpreventie bij senioren. De opleiding tot In Balans docent past daar goed bij. Het geven van de In Balanstrainingen doet ze nu al een paar jaar met heel veel plezier: “Juist bij mijn oudere klanten zie ik vaak krachtverlies. Daardoor wordt het evenwicht een stuk minder. En dat evenwicht is juist nodig om langer zelfstandig te blijven. Daar werken we in de trainingen dan ook hard aan.”

Marion vindt het heel leuk en inspirerend om te zien dat er echt resultaat geboekt wordt met de training. “Na drie maanden trainen zijn mensen sterker en meer in balans. Bovendien vinden de deelnemers alle oefeningen en informatie leuk, nuttig en goed toepasbaar.”

In Balans training: wat heb je eraan?

Sterke benen en beter in balans blijven om vallen te voorkomen, dat is waar aan gewerkt wordt tijdens de trainingen. Na een aantal weken oefenen gaat het opstaan uit de stoel al een stuk makkelijker. De deelnemers aan de training kunnen ook weer beter lopen. En dit helpt bij alles! Goed oud worden is een hele kunst, maar wel iets wat we allemaal het liefste willen.

“Ik vind absoluut dat deze training daaraan bijdraagt”, aldus Marion. “Het leuke aan de In Balanstraining vind ik echt dat de deelnemers heel veel informatie krijgen over hoe ze een val kunnen voorkomen. Dat in combinatie met veel praktische tips en goede oefeningen om makkelijk fit te blijven. Voor iedereen zit er wel wat bij.

“We trainen twee keer per week wat echt goed werkt. Dat weten we niet alleen uit onderzoek, maar juist ook van de reacties die mensen geven als ze een training volgen. Het lijkt in eerste instantie heel veel. Maar uiteindelijk ervaart niemand het zo. Als je namelijk de resultaten ziet – en die ga je heel snel zien! – dan motiveert dat enorm.”

Sta op!

Het zijn geen ingewikkelde fitnessroutines, het gaat vooral om alledaagse handelingen. Goed opstaan uit een stoel bijvoorbeeld. Het is een heel belangrijke oefening die je dagelijks kunt herhalen. Het is simpel maar heel doeltreffend. Dit kun je combineren met regelmatig wandelen op je eigen niveau. Lang of kort, het kan allebei maar doe het vooral.

Struikelen in het museum

Met de deelnemers van de In Balans training krijgt Marion een speciale band. De trainingen zijn nuttig en goed, maar ook hartstikke gezellig. Marion krijgt leuke reacties van de deelnemers terug. Zo was er een mevrouw die vertelde dat zij tijdens een rondleiding in het museum bijna struikelde. Maar, omdat ze in de training goed geoefend had met opvangreacties, bleef ze overeind. “Mooi om te ervaren dat je een valpartij zo kunt voorkomen. Daar doe je het voor!

"De Balanstraining van Marion Russchen bleek een nuttige ontdekkingstocht van top tot teen, met allerlei handige bewegingspatronen om in het dagelijks leven meer grip te krijgen op je evenwicht, houding en spierkracht."

Deelnemer training Marion

Geef u nu op voor de gratis informatiebijeenkomst in Zuid

Marion Russchen organiseert 6 september om 14:30 een gratis In Balans informatiebijeenkomst waar u bij kunt zijn. Klik hieronder op de knop en schrijf u in voor deze bijeenkomst.

Aanbevolen artikelen

GEWOON THUIS BEWEGEN

Op deze beweegposter vindt u dertien oefeningen die u makkelijk thuis kunt doen. Ook leest u hoe u in kleine stapjes fit kunt worden door te gaan wandelen. Ten slotte krijgt u informatie over de beweegrichtlijnen.