Valpreventieweek 2020

Van 28 september t/m 4 oktober was het de Nationale Valpreventieweek. Dit jaar hebben we het aanbod vooral online georganiseerd, in verband met het coronavirus. Maar ook dit jaar stond het voorkomen van een val centraal. Een In Balans trainer, een fysiotherapeut én het AT5 programma geven voorbeelden hoe u steviger op uw benen blijft staan.

Programma valpreventieweek Amsterdam

In Amsterdam was de valpreventieweek online. Wat was er te doen tussen 28 september en 4 oktober? Hieronder een overzicht van de activiteiten.

Voorlichting valpreventie voor senioren

Marjolein Kuijt, fysiotherapeut en hoofddocent VeiligheidNL, vertelt in korte filmpjes wat mensen zelf kunnen doen om vallen te voorkomen.

Oefening van de dag met Yvonne

Sinds 28 september staan de oefeningen online. In Balans docent Yvonne Schoenmaker geeft een korte uitleg. Meedoen is daarna de enige optie!

AT5 en valpreventie

In de valpreventieweek stond het beweegprogramma van AT5  ‘Amsterdam Blij Fit’ in het teken van valpreventie. Iedere dag werden tips gegeven om vallen te voorkomen.

Het programma duurde een kwartiertje en was dagelijks te zien op AT5 om 10.00 uur. En werd nog een aantal keer herhaald. Via deze link kunt u de programma’s terugkijken en meedoen als het voor u uitkomt.

Blijf op de been met Marjolein Kuijt

In 5 video’s laat Marjolein Kuijt u zien wat u kunt doen om een val te voorkomen.

  1. Laat je niet vallen
  2. Spierkracht en soepel blijven
  3. Ogen, oren voeten
  4. Medicijnen en vallen
  5. Voeding en vitamine D

Laat je niet vallen

Wist u dat er in 2016 in Nederland meer dan 96.000 65-plussers op de spoedeisende hulp (SEH) zijn behandeld naar aanleiding van een valincident? En dat ruim 37.000 van hen na SEH-behandeling in het ziekenhuis werd opgenomen? Dagelijks overlijden zelfs gemiddeld tien personen door een val. Deze cijfers zijn natuurlijk veel te hoog!

Klik hiernaast voor de uitleg van Marjolein

Video afspelen
Video afspelen

Spierkracht en soepel blijven

Let op, bewegen is niet hetzelfde als sporten. Onder bewegen valt ook klusjes doen, schoonmaken en de hond uitlaten. Het houdt u actief en zorgt ervoor dat u uw spieren moet aanspannen. Dat is belangrijk, want door sterkere spieren kunt u langer zelfstandig blijven. U bent beter in balans en valt daardoor minder snel.

Klik hiernaast voor de uitleg van Marjolein

Ogen, oren en voeten

Uw ogen en voeten zijn heel belangrijk om in balans te blijven en zo vallen te voorkomen. Maar wist u dat ook uw voeten en schoenen speciale aandacht verdienen om zelfstandig en veilig te blijven staan en lopen? Gelukkig is er veel dat u zelf kunt doen om goed te kunnen blijven zien en voetproblemen te voorkomen.

Klik hiernaast voor de uitleg van Marjolein

Video afspelen
Video afspelen

Medicijnen en vallen

Medicijngebruik neemt over het algemeen toe als we ouder worden; we krijgen meer kwaaltjes waar we geneesmiddelen voor nodig hebben. Het helpt u gezond en vitaal te blijven, maar het is tegelijkertijd ook goed om op te blijven letten hoe vaak en wat u precies gebruikt. 

Klik hiernaast voor de uitleg van Marjolein

Voeding en vitamine D

Gezonde voeding, het is voor iedereen belangrijk. Spiermassa neemt af, botten worden minder stevig en onze gewrichten worden minder soepel. Dat kan er allemaal voor zorgen dat we sneller vallen. Met een juist voedingspatroon kunt u die kans verkleinen.

Klik hiernaast voor de uitleg van Marjolein

Video afspelen

Wilt u ook meedoen met een cursus In Balans?

De cursus In Balans begint weer op verschillende plekken in Amsterdam. U kunt ook meedoen en de voordelen ervaren van meer spierkracht, meer evenwicht én meer uithoudingsvermogen.

In Balans oefeningen met Yvonne Schoenmaker

Yvonne Schoenmaker is coördinator ouderensport en In Balans trainer. Tijdens de Valpreventieweek 2020 deelde ze dagelijks een oefening die u gewoon thuis kunt meedoen. Met deze In Balans oefeningen versterkt u uw spieren en zorgt u dat u in balans blijft. De oefeningen geven ook een goede indruk van wat u tijdens een cursus In Balans kunt verwachten.

Yvonne’s advies: “Doe mee aan de In Balans cursus. Ik heb aandacht voor iedereen. En ik wil iedereen op zijn of haar eigen niveau helpen om een stapje verder te komen.”