Redactie

Redactie

Ongelukken in de slaapkamer voorkomen met deze 4 tips

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Een ruimte die  als “veilig” wordt ervaren, is de slaapkamer. Maar vergis u niet, ook hier kunnen lelijke ongelukken gebeuren.

Misschien herkent u de volgende situatie. U wilt ’s nachts opstaan uit bed, maar merkt dat u een stuk minder stevig op uw benen staat  dan overdag. Door die onverwachte verandering kan een ongeluk snel gebeuren.

Wanneer u moeite begint te krijgen met opstaan uit bed kunt u een ergotherapeut benaderen. Daar is geen verwijzing voor nodig. Krijgt u  hulp van de thuiszorg dan kan hij of zij hulp vagen aan een ergotherapeut.

Oorzaken van moeite bij opstaan uit bed

Er zijn verschillende redenen waarom u ’s nachts minder makkelijk uit bed kunt opstaan. Uw bloeddruk wordt lager, u bent niet zo helder, er is te weinig licht en u heeft verminderde kracht of balans.

Hieronder vindt u vier tips die helpen om beter op te staan. Zo voorkomt u ongelukken in de slaapkamer.

Wat u kunt doen?

  • Sta rustig op. Tijdens het opstaan uit bed, kan het zijn dat uw bloeddruk daalt. U voelt zich dan duizelig. Het is belangrijk om rustig overeind te komen. Blijf even zitten op de rand van het bed en knijp bijvoorbeeld in uw vuisten of wrijf even over de bovenbenen. Zo komt de bloedstroom op gang en verdwijnt de duizeligheid.
  • Richt de slaapkamer veilig in. Wat logisch lijkt, maar u wellicht niet altijd opvalt, is dat u ’s nachts een stuk minder helder bent dan overdag. Waar u overdag de losse snoeren en drempels prima ziet liggen, kunnen deze ’s nachts aan uw aandacht ontsnappen. Kijk naar uw slaapkamer: kunt u overal makkelijk lopen? Richt de slaapkamer veilig in en werk de snoeren goed weg en verwijder losse kleedjes en drempels. Zo heeft u een vrij pad om in de nacht veilig te lopen.
  • Zorg voor goede en voldoende verlichting. Verlichting helpt om de omgeving goed te kunnen zien. Zorg ervoor dat u het licht makkelijk aan kunt doen vanuit het bed. Als u de gewone  verlichting te fel vindt, denk dan eens aan LED-lampen. Eventueel kunt u die zelfs op beweegmelders laten aansluiten. Ze gaan dan automatisch aan  wanneer u opstaat. Lees hier meer over hoe de juiste verlichting helpt bij het voorkomen van vallen. 
  • Vraag hulpmiddelen aan. Opstaan uit bed kost behoorlijk wat kracht, bovendien wilt u vervolgens op twee benen blijven staan. Wanneer u minder kracht in de benen heeft, wordt het lastiger om te gaan staan. En ook om te blijven staan. Een bedsteun is dan een goede oplossing. Hierdoor heeft u extra steun bij het opstaan en bij het omdraaien. Bedklossen, vier kegelvormige blokken, kunt u onder de hoeken van het bed laten zetten. Het bed staat dan op een goede hoogte. Een bedsteun en bedklossen kunt u voor een half jaar lenen via de uitleenservice. Uw ergotherapeut kan helpen met het uitkiezen van een hulpmiddel en het aanvragen ervan.

 

Meer informatie over het lenen van hulpmiddelen

Heeft u vragen over wat voor u een juiste hoogte en een geschikt hulpmiddel is, of wilt u ondersteuning bij het lenen van de juiste hulpmiddelen via de uitleenservice? Neem dan contact op met een ergotherapeut bij u in de buurt. Een ergotherapeut wordt vergoed vanuit de basisverzekering voor 10 uur per jaar.

Aanbevolen artikelen

Zorg voor genoeg vitamine D!

Krijgt u genoeg vitamine D binnen, of weet u niet hoeveel u dagelijks tot u neemt? We hebben wat goede bronnen voor u op een rijtje gezet.