Redactie

Redactie

De juiste verlichting voorkomt vallen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

De juiste verlichting in huis kan een val voorkomen. Klinkt logisch zou u zeggen, maar we hebben het niet alleen over licht aan of uit. Wist u bijvoorbeeld dat iemand van 80 jaar ongeveer driemaal zoveel licht nodig heeft om goed te kunnen zien? Dus zelfs als het licht aan is.

Op het blog Alleszelf.nl vonden we deze handige tips die kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze in huis. Hoe kan de juiste verlichting zorgen voor meer veiligheid? En wat zijn de mogelijkheden voor zowel het huis als de tuin?

Diverse plekken hebben aandacht nodig

Er zijn diverse plekken in én om het huis waar verlichting belangrijk is. Het gaat om de volgende plekken:

  • Verlichting voor buiten (zodat drempels en andere obstakels goed zichtbaar worden)
  • Afstapjes
  • Trappen
  • De overloop
  • Slaapkamers (niet alleen de deur maar ook onder het bed voor ’s nachts)
  • De berging, schuur en garage

De meeste ongevallen gebeuren zodra het donkerder wordt of volledig duister is. Maar met de juiste verlichting op deze plekken maakt u uw huis en tuin direct een stuk veiliger.

Tips voor de juiste verlichting in huis

Wat is de juiste verlichting? Laten we alle tips even bekijken:

1. Sensoren

Automatische verlichting met sensoren zijn ideaal. Zodra u een ruimte binnenkomt wordt dit opgepikt door bewegingsmelders en gaat het licht aan. Dit kan zowel binnen als buiten. Bij veel huizen vinden we dit voor de buitenverlichting al de normaalste zaak van de wereld. Maar waarom binnen niet ook? Bijkomend voordeel: het bespaart een hoop energie. Niet alleen voor uzelf maar ook voor uw energierekening.

2. Trapverlichting

Gebruik op de trap geen voetlicht maar plafondverlichting of spotjes met sensoren. Als u naar beneden of naar boven loopt kan het voetlicht vaak té laat reageren. Als u plafondverlichting of spotjes monteert, hang deze bovenaan de trap aan een muur, zodat deze zowel reageert als u naar boven als naar beneden gaat. Het enige nadeel van plafondverlichting kan zijn dat u recht in het licht kijkt als u naar boven loopt.

3. LED verlichting

U wilt alles duidelijk kunnen zien, vooral ’s nachts als u bijvoorbeeld even gebruik moet maken van de WC. Met LED verlichting is alles helder en duidelijk verlicht. LED verlichting is ook verkrijgbaar met sensoren. Zo vindt u veilig uw weg in het donker. Nog een voordeel van LED verlichting? U brandt uw vingers er niet aan!

Gedrag

Doe het licht aan als u in bed stapt of eruit gaat. Wees niet gemakzuchtig,  het zijn risicovolle momenten en u wilt alles goed kunnen zien. Zet bij uw bed een bedlampje dat makkelijk is in gebruik. De trap is een plek waar veel mensen onnodig vallen. Zorg hier voor voldoende verlichting. En we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: neem de tijd! Een paar seconden langer doen over iets is geen doodzonde.

Losliggende kabels

Lampen en andere elektronica zorgen helaas ook voor snoeren. Werk deze weg zodat u niet hierover kunt struikelen. Snoergoten en kabelclips helpen hierbij en zijn te koop in doe-het-zelf winkels.

Gezondheidsvoordelen van licht

Overigens heeft goede verlichting nog meer voordelen dan alleen beter kunnen zien. Licht heeft invloed op de productie van het slaaphormoon melatonine, wat weer goed is voor een gezonde nachtrust. Licht stimuleert de eetlust en de alertheid. Het werkt in op de afscheiding van allerlei hormonen en is positief van invloed op stemmingen. . Daglicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D ter voorkóming van botontkalking en het speelt een rol bij de goede werking van de spieren. Gun uzelf daarom iedere dag minstens een half uur buitenlicht. En zet de tafel waaraan u het meeste zit bij het raam.

 

Bron: Alleszelf.nl

Aanbevolen artikelen

zelstandig thuis

Ouderen zijn fysiek en sociaal krachtiger door deelname aan TOM

65-plussers ervaren een betere kwaliteit van leven door het volgen van het TOM-programma. TOM staat voor Thuis Onbezorgd Mobiel. Het is een aanpak met aandacht voor valpreventie door een gericht beweegprogramma, voedingsvoorlichting en sociale steun.

Blijf bewegen om mobiel te blijven!

Ouder worden gaat vaak gepaard met ongemakken, stramheid en pijn. Pijn kan ons ervan weerhouden om te bewegen. Vaak is gebrek aan beweging wat juist bijdraagt aan pijn en verminderde mobiliteit. Blijf daarom bewegen om mobiel te blijven. Maar hoe kunt u mobiel blijven als u zich niet in orde voelt?

Geef een reactie

Sluit Menu
X